Syarat-Syarat Mengikut Imam


Syarat-syarat mengikut imam:
1)    Yakin imam sah solatnya.
2)    Tidak beri’tiqad imam itu wajib mengqadakan semula solatnya.
3)    Imam yang diikuti itu tidak menjadi ma’mum kepada yang lain pada waktu yang sama.
4)    Imam mestilah tahu membaca al-Quran dengan betul dan bertajwid.
5)    Ma’mum tidak mendahului perbuatan imam ketika solat.
6)    Ma’mum tahu pergerakan-pergerakan imam ketika solat.
7)    Jarak antara imam dan ma’mum tidak lebih sekurang-kurangnya 300 hasta.
8)    Ma’mum hendaklah berniat mengikut imam.
9)    Ma’mum yang mengikut imam hendaklah solat yang mempunyai bilangan rakaat yang lebih atau sama dengan imam.
10)  Bersamaan aturan antara imam dan ma’mum.
11)  Tidak menyalahi imam pada perbuatan sunat.
12)  Ma’mum hendaklah mengikut imam.


Bersambung..

adakah boleh sekiranya berpandangan, tidak terbatal wudhuk sekiranya tersentuh bukan mahram walaupun mengikut mazhab syafie, sudah terbatal wudhuk kerana bersandarkan kisah Rasulullah mencium isteri baginda sebelum ke masjid kemudian terus solat di masjid

masalah ini adalah khilaf..dan mengikut kepada tempat@negara kita yang bermazhab syafi'e, mengatakan bahawa batal..
dan para ulama' dari 3 mazhab, iaitu maliki, syafi'e dan hambali mengatakan bahawa apabila bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan ajnabi, maka batal wudu' berdasarkan dalil yang kuat berbanding dengan dalil yang digunakan mazhab hanafi dalam mengatakan tidak batal wudhu'..
maka, perlulah kita menghormati dan berpegang dengan aliran yang majoriti, lebih2 lagi dalam negara kita yang jelas berpegang dgn mazhab syafi'e..dan sekiranya kita mengamalkan sesuatu yang bercanggah dgn pegangan setempat walaupun mempunyai dalil, sebenarnya itu adalah fitnah ke atas kita..
apa salahnya sekiranya kita bersentuh kulit dgn isteri, kemudiannya kita mengambil wudu' semula..bahkan ini lebih baik, iaitu mengambil wudu' berulang-ulang kali, kerana ia adalah antara perkara ibadat yang dituntut..melainkan alasan kita adalah MALAS..
allahua'lam..

Ada Persoalan?

Salamun alaik. Mcam mana caranya nak bagi hujah kpd orang yang mengatakan, " kalau taksub berpegang kpd mazhab Syafie saje, samalah kita macam Syiah. " Sedangkan dia 'kurang' ilmu agama, dan berpegang kepada mazhab lain selain Mazhab Syafie..

waalaikumussalam..
sememangnya taksud itu menjadi kesalahan..
akan tetapi, sekiranya kita bertaklid kepada mazhab syafi'e, bukan bermakna kita taksub..
mereka yang tidak memahami makna sebenar berpegang dengan mazhab, sememangnya mengatakan taksud..
bahkan imam-imam besar yang lain, termasuk imam bukhari sendiri, berpegang kepada mazhab hanafi serta ber'aqidah mengikut method ilmu imam mathuridi..dan ramai lagi seperti imam ghazali yang dikenali sebagai hujjatul islam..
begitu juga tokoh-tokoh sejarah islam, seperti solahuddin al-ayubi, sultan muhammad al-fatih..

bahkan perkara mazhab ini telah wujud sejak zaman sahabat lagi, dimana setiap mereka mempunyai mazhab sendiri tetapi tetap menghormati pandangan sahabat yang lain. kalau kita membuka kitab-kitab fiqh yang besar, kita akan dapati bahawa terdapat nukilan imam-imam besar, seperti, "saya menukilkan pandangan masalah ini dari mazhab sahabat sekian..sekian"..

*begitulah musibah yang berlaku kepada umat islam sekarang ini, yang mana mereka ini cetek ilmu, bila mendengar saja ustaz mereka yang berfahaman serong, lalu mereka terus berpegang dan berhujah macam ahli agama. berani menyalahkan imam2 besar kerana tidak sesuai dengan method mereka..

allahua'lam~

Ada Persoalan?

Solat Yang Wajib Berniat Mengikut Imam


Solat yang wajib berniat mengikut imam:
1)    Jumaat.
2)    Solat ulangan dalam keadaan imam.
3)    Solat jemaah yang dinazarkan.
4)    Jama’ taqdim yang disebabkan hujan.

Bersambung....
Perhatian kepada pembaca dan pelawat blog ini sekalian {Segala bahan bacaan yang didapati tidak sesuai dengan kefahaman aqal fikiran para pembaca hendaklah dirujuk kepada ahli kepada ilmu itu supaya mendapat pemahaman yang jelas akan apa yang disampaikan. Sesungguhnya setiap Muslim itu bersaudara, dan saudara sebenar-benarnya tidak akan sampai hati untuk menikam/membidaahkan/menyesatkan saudaranya yang lain semata-mata berlainan fikrah}