masalah ini adalah khilaf..dan mengikut kepada tempat@negara kita yang bermazhab syafi'e, mengatakan bahawa batal..
dan para ulama' dari 3 mazhab, iaitu maliki, syafi'e dan hambali mengatakan bahawa apabila bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan ajnabi, maka batal wudu' berdasarkan dalil yang kuat berbanding dengan dalil yang digunakan mazhab hanafi dalam mengatakan tidak batal wudhu'..
maka, perlulah kita menghormati dan berpegang dengan aliran yang majoriti, lebih2 lagi dalam negara kita yang jelas berpegang dgn mazhab syafi'e..dan sekiranya kita mengamalkan sesuatu yang bercanggah dgn pegangan setempat walaupun mempunyai dalil, sebenarnya itu adalah fitnah ke atas kita..
apa salahnya sekiranya kita bersentuh kulit dgn isteri, kemudiannya kita mengambil wudu' semula..bahkan ini lebih baik, iaitu mengambil wudu' berulang-ulang kali, kerana ia adalah antara perkara ibadat yang dituntut..melainkan alasan kita adalah MALAS..
allahua'lam..
No comments:
Post a Comment