adakah boleh sekiranya berpandangan, tidak terbatal wudhuk sekiranya tersentuh bukan mahram walaupun mengikut mazhab syafie, sudah terbatal wudhuk kerana bersandarkan kisah Rasulullah mencium isteri baginda sebelum ke masjid kemudian terus solat di masjid

masalah ini adalah khilaf..dan mengikut kepada tempat@negara kita yang bermazhab syafi'e, mengatakan bahawa batal..
dan para ulama' dari 3 mazhab, iaitu maliki, syafi'e dan hambali mengatakan bahawa apabila bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan ajnabi, maka batal wudu' berdasarkan dalil yang kuat berbanding dengan dalil yang digunakan mazhab hanafi dalam mengatakan tidak batal wudhu'..
maka, perlulah kita menghormati dan berpegang dengan aliran yang majoriti, lebih2 lagi dalam negara kita yang jelas berpegang dgn mazhab syafi'e..dan sekiranya kita mengamalkan sesuatu yang bercanggah dgn pegangan setempat walaupun mempunyai dalil, sebenarnya itu adalah fitnah ke atas kita..
apa salahnya sekiranya kita bersentuh kulit dgn isteri, kemudiannya kita mengambil wudu' semula..bahkan ini lebih baik, iaitu mengambil wudu' berulang-ulang kali, kerana ia adalah antara perkara ibadat yang dituntut..melainkan alasan kita adalah MALAS..
allahua'lam..

Ada Persoalan?

No comments:

Post a Comment

Perhatian kepada pembaca dan pelawat blog ini sekalian {Segala bahan bacaan yang didapati tidak sesuai dengan kefahaman aqal fikiran para pembaca hendaklah dirujuk kepada ahli kepada ilmu itu supaya mendapat pemahaman yang jelas akan apa yang disampaikan. Sesungguhnya setiap Muslim itu bersaudara, dan saudara sebenar-benarnya tidak akan sampai hati untuk menikam/membidaahkan/menyesatkan saudaranya yang lain semata-mata berlainan fikrah}