Salamun alaik. Mcam mana caranya nak bagi hujah kpd orang yang mengatakan, " kalau taksub berpegang kpd mazhab Syafie saje, samalah kita macam Syiah. " Sedangkan dia 'kurang' ilmu agama, dan berpegang kepada mazhab lain selain Mazhab Syafie..

waalaikumussalam..
sememangnya taksud itu menjadi kesalahan..
akan tetapi, sekiranya kita bertaklid kepada mazhab syafi'e, bukan bermakna kita taksub..
mereka yang tidak memahami makna sebenar berpegang dengan mazhab, sememangnya mengatakan taksud..
bahkan imam-imam besar yang lain, termasuk imam bukhari sendiri, berpegang kepada mazhab hanafi serta ber'aqidah mengikut method ilmu imam mathuridi..dan ramai lagi seperti imam ghazali yang dikenali sebagai hujjatul islam..
begitu juga tokoh-tokoh sejarah islam, seperti solahuddin al-ayubi, sultan muhammad al-fatih..

bahkan perkara mazhab ini telah wujud sejak zaman sahabat lagi, dimana setiap mereka mempunyai mazhab sendiri tetapi tetap menghormati pandangan sahabat yang lain. kalau kita membuka kitab-kitab fiqh yang besar, kita akan dapati bahawa terdapat nukilan imam-imam besar, seperti, "saya menukilkan pandangan masalah ini dari mazhab sahabat sekian..sekian"..

*begitulah musibah yang berlaku kepada umat islam sekarang ini, yang mana mereka ini cetek ilmu, bila mendengar saja ustaz mereka yang berfahaman serong, lalu mereka terus berpegang dan berhujah macam ahli agama. berani menyalahkan imam2 besar kerana tidak sesuai dengan method mereka..

allahua'lam~

Ada Persoalan?

No comments:

Post a Comment

Perhatian kepada pembaca dan pelawat blog ini sekalian {Segala bahan bacaan yang didapati tidak sesuai dengan kefahaman aqal fikiran para pembaca hendaklah dirujuk kepada ahli kepada ilmu itu supaya mendapat pemahaman yang jelas akan apa yang disampaikan. Sesungguhnya setiap Muslim itu bersaudara, dan saudara sebenar-benarnya tidak akan sampai hati untuk menikam/membidaahkan/menyesatkan saudaranya yang lain semata-mata berlainan fikrah}