Beriman Kepada Hari Akhirat

Sambungan...

E)               Beriman kepada Hari Akhirat.

Firman Allah s.w.t.:
وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿٤﴾
Maksudnya:
Dan juga orang-orang yang beriman kepada Kitab "Al-Quran" yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad) dan Kitab-kitab yang diturunkan dahulu daripadamu, serta mereka yakin akan (adanya) hari akhirat (dengan sepenuhnya)”.
(Surah al-Baqarah: 4)

Sabda Rasulullah s.a.w.:
أن تؤمن بالله، وملائكته، وكتبه، ورسله، واليوم الآخر.
Maksudnya:
“…(lman itu ialah) bahawa engkau percaya kepada Allah, para MalaikatNya, kitab-kitabNya, para RasulNya, hari Qiamat…”
(Riwayat Imam Muslim)

Hari akhirat adalah termasuk dalam perkara sam’iyat, yang dikhabarkan kepada kita oleh semua pesuruhNya. Hari akhirat ialah hari yang akan dihadapi oleh seluruh manusia. Hari di mana manusia akan dibangkitkan dari perkuburan masing-masing dengan kekuasaan Allah s.w.t. dan melalui Padang Mahsyar yang penuh ujian yang genting dan perit, kemudiaannya  manusia akan dihitung akan amalannya masing-masing, diadili di Mahkamah Agung yang dihakimi sendiri oleh Allah Yang Maha Perkasa. Kemudiannya bagi mereka yang bahagia dan baik hisapannya, akan ditempatkan di Syurga dan mendapat redha Allah. Bagi golongan yang buruk amalannya, yang tidak mendapat pengampunan Allah, akan ditempatkan di dalam neraka sebagai tempat balasan atas perbuatan mereka sendiri di atas muka bumi. Di sana tiada lagi masa untuk beramal, semuanya dihakimi atas kehendak Allah, tiada masa lagi untuk menyesal, semua manusia akan merasai kehebatan Allah yang Agung. Kita semua akan melutut di hadapan kebesaranNya dan tidak terlepas setiap manusia merasai kehebatan kerajaan Allah yang tiada terbayang difikiran kita.

Firman Allah s.w.t.:
كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ۖ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿٢٨﴾
Maksudnya:
“Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Dia menghidupkan kamu; setelah itu Dia mematikan kamu, kemudian Dia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadaNya (untuk diberi balasan bagi segala yang kamu kerjakan)”.
(Surah al-Baqarah: 28)

Walaupun perkara seperti ini adalah perkara ghaib, yang tidak diketahui keadaan sebenarnya dan bila akan berlaku, akan tetapi perkara ini adalah perkara yang berkaitan keimanan dan kepercayaan seseorang terhadap apa yang dikhabarkan kepada kita melalui lisan pesuruhnya dan juga tercatat di dalam al-Quran.


Allahua’lam bis sowab~

Bersambung...

No comments:

Post a Comment

Perhatian kepada pembaca dan pelawat blog ini sekalian {Segala bahan bacaan yang didapati tidak sesuai dengan kefahaman aqal fikiran para pembaca hendaklah dirujuk kepada ahli kepada ilmu itu supaya mendapat pemahaman yang jelas akan apa yang disampaikan. Sesungguhnya setiap Muslim itu bersaudara, dan saudara sebenar-benarnya tidak akan sampai hati untuk menikam/membidaahkan/menyesatkan saudaranya yang lain semata-mata berlainan fikrah}