Beriman Kepada Qadar Baik dan Buruk DaripadaNya

Sambungan...
  
F)   Beriman kepada Qadar baikNya dan burukNya.

Sabda Baginda s.a.w.:
قال: "أن تؤمن بالله، وملائكته، وكتبه، ورسله، واليوم الآخر. وتؤمن بالقدر خيره وشره"
Maksudnya:
“Baginda bersabda: (lman itu ialah) bahawa engkau percaya kepada Allah, para MalaikatNya, kitab-kitabNya, para RasulNya, hari Qiamat dan bahawa engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk”.
(Riwayat Imam Muslim)

Beriman kepada QadarNya bermaksud kita percaya dan menerima setiap apa yang berlaku ke atas diri kita ini sebagai ketentuan dan ketetapan Allah. Setiap apa yang dikerjakan oleh manusia di dalam aktiviti harian, secara haqiqatnya adalah berdasarkan ketentuan Allah. Setiap makhluk, telah dicatatkan oleh Allah akan rezekinya, ajalnya, amalannya, kesudahan kehidupannya di dalam husnul khatimah, ataupun suul khatimah. Segalanya telah dicatatkan oleh Allah mengikut kehendakNya.

Sabda Baginda s.a.w. lagi dalam menjelaskan ketetapan Allah s.w.t.:
ثم يرسل الملك فينفخ فيه الروح. ويؤمر بأربع كلمات: بكتب رزقه، وأجله، وعمله، وشقي أو سعيد. فو الله الذي لا إله غيره! إن أحدكم ليعمل بعمل أهل الجنة حتى ما يكون بينه وبينها إلا ذراع. فيسبق عليه الكتاب. فيعمل بعمل أهل النار. فيدخلها. وإن أحدكم ليعمل بعمل أهل النار. حتى ما يكون بينه وبينها إلا ذراع. فيسبق عليه الكتاب. فيعمل بعمل أهل الجنة. فيدخلها
Maksudnya:

“...Kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga”.

(Riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim)

Sabda Baginda s.a.w.:
قلوب بنى آدم بين أصبعين من أصابع الرحمن عز وجل كقلب واحد يصرفه كيف يشاء. ثم قال: يا مصرف القلوب ثبت قلبي على طاعتك
Maksudnya:
“Hati anak-anak Adam di antara dua jari ar-Rahman seperti hati yang satu, Dia merubahnya sebagaimana yang dikehendakiNya. Kemudian Rasulullah berdo’a: Wahai Tuhan yang memperbalikkan hati-hati, tetapkanlah hati-hati kami di atas keta’atan kepadaMu”.
(Riwayat Imam Muslim)

Adapun dalam perkara ikhtiar, Allah memberikan kita akan aqal fikiran, yang mana untuk kita membezakan sesuatu perbuatan itu baik atau buruk, dan memikirkan implikasi terhadap diri dan sekeliling supaya kita dapat menjalankan kehidupan di dunia ini dengan baik dengan kemampuan tawakkal yang Allah ‘azza wajalla berikan kepada setiap hambaNya.


Allahua’lam bis sowab~

Bersambung....

1 comment:

Unknown said...

Ralat pada Hadith:
"إن قلوب بني آدم كلها بين إصبعين من أصابع الرحمن. كقلب واحد. يصرفه حيث يشاء". ثم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "اللهم مصرف القلوب! صرف قلوبنا على طاعتك".
Maksudnya:
“Sesungguhnya hati anak-anak Adam semuanya diantara dua jari-jemari ar-Rahman, seperti hati yang satu. Dia mengubahnya mengikut kehendakNya. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: “Wahai Tuhan yang memperbolak-balikkan hati, tetapkan hati kami di atas keta’atan”

Harap Maaf diatas kesilapan~

Post a Comment

Perhatian kepada pembaca dan pelawat blog ini sekalian {Segala bahan bacaan yang didapati tidak sesuai dengan kefahaman aqal fikiran para pembaca hendaklah dirujuk kepada ahli kepada ilmu itu supaya mendapat pemahaman yang jelas akan apa yang disampaikan. Sesungguhnya setiap Muslim itu bersaudara, dan saudara sebenar-benarnya tidak akan sampai hati untuk menikam/membidaahkan/menyesatkan saudaranya yang lain semata-mata berlainan fikrah}